23/05/2016 Namen-Maissin 70 km - Reisverslag uit Maissin, België van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu 23/05/2016 Namen-Maissin 70 km - Reisverslag uit Maissin, België van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

23/05/2016 Namen-Maissin 70 km

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

23 Mei 2016 | België, Maissin

De allereerste heftige klimdag. Wanneer het zou beginnen, wisten we niet helemaal zeker, maar dat ze kwamen (de bulten) was zeker. Het was droog, maar grijs toen we vertrokken uit ons hotel na een heerlijk ontbijt. Zo’n buffet waar werkelijk alles ligt. Vaak de motivatie een hotel in te gaan. Het ontbijt.
De eerste 25 km verliepen vlak, want voortdurend over een fietspad dat langs de Maas liep. Prachtige huizen met schitterend aangelegde tuinen en zo nu en dan onderbroken door een sluis. Ook Toos fietste fluitend. Hooguit worstelt ze nog wat met haar versnelling en motorstand. Bij elke stop komt ze nauwelijks weg omdat haar naafversnelling in de zwaarste stand staat wat ze dan compenseert met de motorstand Turbo. Ik leg het nogmaals in alle rust uit. Bij elke kruising, stop of wat dan ook de versnelling naar de lichtste stand brengen. Kom je veel gemakkelijker weg. Toos knikt en oefent. Na Dinant nog heel even langs de Maas, we fietsten inmiddels al weer in regenkleding, maar toen de rivier afboog naar rechts konden wij aan de bak. Meteen een klim van 4 km van gemiddeld 7 procent. Dat was even schrikken. Ook voor de accu. Razendsnel trekt hij dan leeg, omdat Toos toch gebruik moet maken van de 2 hoogste standen. Omhoog bleek zwaar, maar naar beneden niet minder. Ik reed soms zomaar 35 riep Toos angstig. Harder durf ik niet. Ook dat is inderdaad wennen om ontspannen met volle bepakking met 50 naar beneden te suizen. Niet harder gaan dan je je zeker voelt, riep ik begripvol. En niet uit mijn zicht verdwijnen, riep Toos ook nog vertwijfeld. Het is ook best spannend die eerste afdalingen, dus rustig aan. Om 11.30 de accu weer wat opgeladen, maar de klimpartijen waren te heftig om het te redden. De acculampjes gingen een voor een uit. Bij een verhuurbedrijf nogmaals een half uurtje aan de stroom. Maar oei oei de resterende 20 km gingen net. 200 m voor het hotel was hij leeg en liep Toos het stukje omhoog. Het idyllische hotel kende geen restaurant. In het dorp naar de super en wat warm gemaakt op de kamer. Ging prima. Helaas ziet het weer er de komende 10 dagen nog steeds zeer beroerd uit, waardoor we naar alternatieve reismogelijkheden gaan kijken. Morgen fietsen we naar Arlon. Opnieuw bijna 70 km, dat gezien de omstandigheden wel zo’n beetje het maximum is. Het was heftig vandaag met 10% klimmen, waardoor nu naast mij in bed Toos al langzaam wegzakt. Het is kwart voor 9……… Een verdiende slaap.

• 23 Mei 2016 - 21:05

Marina:

Hallo allebei, jonge jonge dat valt inderdaad niet mee klimmen en het dalen is nog lastiger.

wel blijven genieten en inderdaad toch zien ivm weer of je alle dagen blijft fietsen , ook hier is het gewoon druilerig vies weer wel fijn voor de plantjes maar niet voor ons humeur.

Jullie staan er nog gezellig op dus veel succes ik blijf benieuwd hoe het allemaal verloopt.
    slaap zacht

• 23 Mei 2016 - 21:21

Henk:

Leuk hoor zo langs de Maas, Guido en ik destijds ook gedaan, verder nog naar beneden vanaf Verdun. Voordeel: altijd vlak langs het water haha.
    Maar van jullie begrijp ik dat je verder naar het Oosten gaat, Arlon en dan Luxemburg in?
    Zwarte Woud door en dan Zwitserland of Oostenrijk? Je kunt ook naar beneden langs de Rhône, lekker vlak en dan langs de Middelandse Zee naar Rome.
    Hoe lang houdt die accu het in een klim, ben wel benieuwd. Stukjes met de trein is ook erg leuk om te doen. Deden ze vroeger ook in de Tour de France, dus dan mag het.

• 23 Mei 2016 - 21:52

Ina:

Jeetje, dat valt niet mee ! Wij hebben het onderweg vaak over jullie gehad als we van die sportieve mensen inhaalden !!! Veel succes en toch ook plezier ! Doe voorzichtig !

• 24 Mei 2016 - 01:37

Jan Drenth:

Wat zullen we nou krijgen? Naar alternatieve reismogelijkheden gaan kijken?! Nee toch zeker! Dat zou natuurlijk eeuwig zonde zijn. Dan zou ik de zuurgraad van mijn commentaar helemaal aan moeten passen! Dat kan niet hoor!
    Probeer nou toch eens die tweede accu. Of kortere afstanden. Of andere routes. Of een persoonlijke assistent voor Toos. Of een regiment dragers. Verzin een list! Doe wat!

• 24 Mei 2016 - 07:57

Ali:

Die tweede accu moet er komen, dat is duidelijk.
    En die ga jij onder je dwarstas verstoppen Eddy! Je krijgt voor het vervoeren ervan van mij 20 bonuskilometers. Vervolgens fietsen jullie 60 km per dag. Voor jou is het dan 80 vanwege die bonus, begrijp je?
    En als je in tijdnood komt vanwege het geboekte vliegtuig kun je nog altijd de trein nemen. Of nu direct kijken waar het weer beter is en daar met de trein opaf. Hebben wij zo vaak gedaan!