05/06/2016 Volterra - Reisverslag uit Volterra, Italië van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu 05/06/2016 Volterra - Reisverslag uit Volterra, Italië van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

05/06/2016 Volterra

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

05 Juni 2016 | Italië, Volterra

Volterra
Na de inspanning van gisteren bleek het vandaag een uitstekende beslissing om niet door te fietsen, maar een relaxdag te houden. Lekker uitslapen, helaas bij opnieuw regen wakker worden, om half 10 ontbijten en om half 11, inmiddels in de zon in een kwartertje naar Volterra te lopen. Wat een schitterend stadje en prachtig geconserveerd en natuurlijk gerestaureerd. Een verademing vergeleken met Pisa dat toch een wat vervuilde stad wordt door de grote hoeveelheid toeristen. Dan heeft Volterra veel meer van Lucca in zijn geconserveerdheid. Ook prachtig maar ook in Lucca is het inmiddels dringen. Ook in Volterra uiteraard toeristen, maar je moet er wat voor doen om de stad te bezoeken. De stad kent nog zijn oorspronkelijke Etruskische stadspoort met (waarschijnlijk) Zeus met zijn zonen Castor en Pollux hangend aan de buitenkant. Wat de Etrusken allemaal hebben nagelaten zagen we in het mooi ingerichte Etruskische Museum. Wat een hoeveelheid potten, keramiek, sieraden en graftombes, die allemaal daar in de buurt zijn gevonden. Gelukkig zorgt Volterra ook goed voor zijn bezoekers als het gaat om eten en drinken. Echter het kermisgevoel van Pisa mis je hier totaal. Toos is gelukkig weer helemaal bijgekomen van gisteren. Bovendien ontving ze indirect een enorm compliment van de kassajuffrouw van het museum, die slechts in mij een senior zag, waardoor het kaartje goedkoper werd. Toos dartelde daarna door het museum. Dat zal morgenochtend ongetwijfeld niet zo zijn want we zullen vanaf onze BenB toch echt 3 km omhoog moeten. Op weg naar Siena morgen. Wellicht zal daar onze tent eindelijk verrijzen. Er is tot donderdag redelijk weer voorspeld. Het zal best lastig worden afscheid te nemen van onze huidige plek. Als je ergens een mooi zicht hebt op het Toscaanse landschap is het hier. Zo mooi. Om toch even in de sfeer van het fietsen te komen, heb ik zojuist 1 van mijn 3 t-shirts verknipt tot poetsdoeken en heb ik beide fietsen even een fijn beurtje gegeven. Dat wordt weer genieten morgen……

• 05 Juni 2016 - 19:17

Harma:

Heel verstandig zo'n rustdagje. Je moet toch ook zien waar je langs fietst. Gewoon rustig aan morgen. Rome loopt niet weg.

• 05 Juni 2016 - 19:30

Bert B:

Ik wil je niet jaloers maken, maar het is hier toch een partij mooi weer. Zowel vrijdag als zaterdagavond tot laat buiten gezeten met een heerlijke consumptie zo hier en daar. Geniet er verder van en ik hoop dat jullie ook spoedig mooi weer mogen hebben/krijgen.

• 05 Juni 2016 - 19:39

Bennie Kluiter:

Als jullie in de gelegenheid zijn, bezoek dan morgen op weg naar het prachtige Siena het stadje San Gimignano. Het is wel even kort klimmen, maar het is zeer de moeite waard: één van de schitterendste plekjes van Toscane!

• 05 Juni 2016 - 19:53

Henny Toppen:

Zijn het met bovenstaande schrijver eens. En ik heb ooit hele mooie schoenen in Ssn Gimignano gekocht Toos. Dus zeker proberen.

• 05 Juni 2016 - 20:02

Ina:

Nu het weer nog en dan hebben jullie echt vakantie !!!! Veel plezier en geniet ze !!!! Ook groetjes van Jan.

• 05 Juni 2016 - 20:43

Jan Drenth:

'….beide fietsen een fijn beurtje gegeven; dat wordt weer genieten morgen'… Ik weet niet zeker of jij de behoeften van alles en iedereen in je naaste omgeving wel helemaal goed inschat...