Zondag 15 mei 2016 - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu Zondag 15 mei 2016 - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

Zondag 15 mei 2016

Door: Eddy Buisman

Blijf op de hoogte en volg Eddy

15 Mei 2016 | Nederland, Meppel

Om 9 uur was het dan eindelijk zover. Na diverse verre fietsreizen alleen of met een vriend, gaat het nu gebeuren. Naar Rome op de fiets met Toos. Nadat we vorig jaar onder ideale omstandigheden ( zon, voortdurend wind mee) hadden gefietst, gaf Toos voor dit jaar haar ja-woord. Om 9 uur was het nog zonnig. Onze buren stonden ons enthousiast achter glas uit te zwaaien, mijn fietsploeg drukte ons plechtig de hand op een manier, waaruit je zou kunnen afleiden: begin er niet aan, terwijl daarna Annemieke enthousiast in haar tuin stond te zwaaien met haar vlag, waarvan wij nauwelijks iets hebben meegekregen. In Haren bij onze dochter werden we ontvangen alsof we met de gewoonste zaak van de wereld bezig waren. Geen vlagvertoon, geen afscheidsgebak, maar nuchter vaststellend dat de harde wind overwegend mee zou zitten. Onze 3 kleinzoons hebben helaas nog geen afstandsbegrip en dus werden we ook door hen nauwelijks bewonderd om ons avontuur. Wel vroeg Sanne zich af waarom Toos in haar enige goeie lange broek fietste, die ze vanavond toch ook aan moest. Oh ja is ook zo. Even omkleden en daar kwam ze terug in een echte Craftbroek. Na een uurtje enthousiast uitgezwaaid op weg naar Meppel met een flinke schuine rugwind,die door allerlei bochten in de weg ook regelmatig tegen bleek. Toos werd koud en kouder. Met name in de korte regenbuien werd ze koud. Er werd steeds minder gepraat. In Westervelde even een krentenbol (zie foto). De lol in het fietsen zag ik wegzakken. In Diever bleek haar accu bijna leeg. Om het leuk te houden toch maar een half uur op een terras met oplaadpunt. Om 17.00 u en na bijna 100 km gearriveerd in het centrum van Meppel. Een heerlijk adres als een luxe hotel met eetgelegenheden op loopafstand. Onze gastvrouw verkoopt 2ehands boeken. We moeten nog 2 jaar, zei haar man. Tja...
Om half 9 terug op de kamer en dit verhaaltje schrijven. Het is nu 21.00 u en ik hoor wat zacht gesnurk. Toos ligt kapot in bed. Morgen naar Putten.Schijnt iets korter te zijn. Hoop ik, bid ik. En laat het vooral wat warmer worden. Voor Toos.....

• 15 Mei 2016 - 21:38

Veronica En Jan:

Eddy, we volgen je avonturen altijd met grote belangstelling. En deze keer in het bijzonder; enerzijds omdat Toos eindelijk met je mee fietst anderzijds omdat wij ook opnieuw naar Rome fietsen. Het is wel heel bijzonder dat we opnieuw dezelfde plannen hebben. Ditmaal gaan wij via de route van Benjaminse en ik vermoed dat jullie die route ook nemen. Kun je mooi doorgeven waar de goede campings, terrassen en eettentjes zijn. Wij vertrekken pas 3 juni. Dus ik weet zeker dat we niet met hetzelfde vliegtuig naar Nederland vliegen. Sterkte met het weer de komende dagen en veel succes, doe papa francesco alvast de groeten. We komen zeker een keer naar het noorden om fietservaringen uit te wisselen.

• 15 Mei 2016 - 21:41

Hella:

Toos, vanaf nu wordt het elke dag warmer én ben je elke dag een stukje dichter bij Rome.

• 15 Mei 2016 - 21:44

John:

Tja, het kan verkeren( Hildebrandt?)
    Hoe verder nasr het zuiden hoe kouder en wij zitten in Zuid Limburg dus ervaring daarmee.....
    Succes en het wodt beter!
    John&Mieke

• 15 Mei 2016 - 21:46

Henk:

Leuk dat jullie gelijk meedoen met de plaatselijk kledingvoorschriften rond Meppel gezien het mutsje van Toos.
    Erg dapper allemaal ook de inkijk die we krijgen in jullie verschillende ambities.
    Je kunt de tent nog achterlaten .........

• 15 Mei 2016 - 21:46

Henk:

Je kunt de tent nog achterlaten .........

• 15 Mei 2016 - 21:49

Guido:

Veel plezier deze reis!!

Ik ken het gevoel Toos, ik moest tijdens mijn fietstocht met Henk er aan het begin ook nog even inkomen

• 15 Mei 2016 - 21:53

Elly:

Arme Toos,je treft het vandaag ook niet met het weer.Wat een onderneming!Je moet wel heeeel veel van Eddy houden om aan zo'n lange fietstocht te beginnen.Ik wens je heel veel sterkte en hopelijk is het weer morgen beter dan vandaag,het wordt in elk geval 1 graad warmer.....

• 16 Mei 2016 - 01:51

Jan Drenth:

Toch wel te gek hoor. Dit zag ik mijn opa en opoe vroeger toch niet doen… In mijn herinnering konden die eigenlijk nauwelijks meer lopen. (Jullie binnenkort ook niet meer, maar dat is jullie eigen schuld).
    Wel kekke pakjes, eigenlijk…
    En pas op Eddy: des te meer dingen je doet 'om het leuk te houden', des te minder leuk wordt het waarschijnlijk...

• 16 Mei 2016 - 09:06

Marina:

Lieve Allebei,
    Gewoon helemaal geweldig dat jullie dit samen doen.
    En Eddy, schrijf ook eens over jezelf dat kun je best goed.
    En Toos gewoon leuk om je zo te zien op de fiets en onderweg.
    In voor en tegenspoed elkaar steunen hé dat hebben jullie lang geleden beloofd en dan is dit toch gewoon leuk om te doen.
    Vooral heel veel plezier samen, kop derveur heet dat geloof ik. Geniet met name van al hetgeen je onderweg tegenkomt
    Groetjes Marina

• 16 Mei 2016 - 10:16

Frans Hage :

Heeft Toos een schetsboekje meegenomen voor de mooie rustpunten ff ontspannen ;-) Veel plezier dat vooral En dat de temperatuur wat gaat stijgen groet Frans Hage .