02/06/2016 Pistoia - Lucca 40 km - Reisverslag uit Lucca, Italië van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu 02/06/2016 Pistoia - Lucca 40 km - Reisverslag uit Lucca, Italië van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

02/06/2016 Pistoia - Lucca 40 km

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

02 Juni 2016 | Italië, Lucca

Een dagje om niet snel te vergeten. Het begon natuurlijk met een prima ontbijt, dat we samen nuttigden met een Australiër, die hier samen met zijn vrouw drie maanden rondtoerde. Beetje zwaar gesprek werd het wel, want al na 10 min had hij het over een dreigende oorlog over water. Maken wij niet meer mee, zei ik iets te laconiek. Streng vroeg hij naar mijn nageslacht en beschaamd zat ik even later op de fiets. Even later klinkt vrij vlot, maar daarvoor moesten er wel 3 x 7 trappen met tassen worden overwonnen. Een prachtig huis maar een lift was fijn geweest. De eerste regendruppels verstierden niet alleen ons begin, maar ook het Italiaanse feest ter ere van 70 jaar Republiek. De eigenaar van onze BenB wist te vertellen dat het toenmalige referendum in 1946 slechts door de republikeinen was gewonnen met een nipte meerderheid. Hij vierde vandaag geen feest.
Pistoia – Lucca is in principe een makkie van 42 km met een flinke klim van 4 km. Kortom niks aan de hand dus. Totdat de MIO ons een weg liet inslaan, die uitmondde in een onverhard super slecht pad, waarbij we op een gegeven moment van de fiets moesten om hem omhoog te duwen. Dit alles in de stromende regen. Met enige regelmaat mocht ik, eenmaal boven, weer naar beneden om Toos en haar fiets omhoog te duwen. Als blikken konden doden, had ik al niet meer geleefd, toen ik opmerkte dat het wel weer een leuk avontuur was. Poehhhhhhh.
Om 13.00 u kwamen we 10 km voor Lucca terecht in een heerlijk restaurant. Pasta bereid door de mama van eigenaresse met zoveel liefde en enthousiasme, dat we nog niet hadden meegemaakt. Met de sla, het water, de witte wijn en koffie na schrok ik zo van de lage rekening dat ik drie keer vroeg of het wel klopte. Ze kuste ons toen we weggingen. Aandoenlijk leuk.
Mooi op tijd in Lucca dus, maar wel zeiknat. Een hotelletje even buiten het centrum bleek lastig te vinden. Douchen en Lucca’s historische centrum bezoeken. Erg mooi, alles erg mooi geconserveerd, maar wat een drukte op een donderdag in juni. Je kon over de hoofden lopen, maar nogmaals erg mooi met al die highlights. En een biertje drinken op het Piazza Amfiteatro en een Apero Spritzz, inmiddels in het zonnetje, maakte de dag voor Toos weer helemaal goed. Bovendien liep ze tegen een uiterst modieuze, maar veel te dure leesbril aan en ligt nu naast mij mooi te wezen met bril.
Morgen een kort ritje van 21 km naar Pisa. Waarschijnlijk opnieuw in de regen, want de komende dagen zien er slecht uit. Dus fietsen we maar gewoon door en blijven plakken daar, waar de zon schijnt…..

• 02 Juni 2016 - 21:22

Veronica En Jan:

Hoi Eddy en Toos, Het weer zit jullie niet mee, maar wees gerust; Wij vertrekken morgen vanuit Maastricht en de eerste drie dagen is regen en onweer voorspeld. We kunnen niet zoals jullie de trein nemen want er wordt gestaakt in Belgie. Nog veel plezier in Toscane en Umbrie. We komen er aan.

• 02 Juni 2016 - 21:41

Ina:

Fijn he, die fietspaden in Italië !!!!!????
    Het Piaza Amfiteatro had Jan ook op het programma !
    Nog veel vakantieplezier !

• 02 Juni 2016 - 22:10

Elly:

Wat weer een avontuur en dat in de stromende regen.Ik zag het al helemaal voor me ,hoe jij Toos naar boven duwde.Wel lief van jou hoor Eddy,je bent vast erg met haar begaan.Daarna nog een bord heerlijke pasta en alle ellende was alweer bijna vergeten.Ook de aankoop van de prachtige dure (mag niet van je dochter)zonnebril (geen leesbril) maakte ook vast veel goed.Nu gaat de zon vast heel snel schijnen,ik hoop het echt voor jullie.

• 02 Juni 2016 - 23:35

Jan Drenth:

Zo'n restaurant, dat is toch prachtig! Dat vergeet je nooit weer. Je hebt die vrouw natuurlijk een enorme fooi gegeven. Jawel, ik weet het zeker. Dat doe jij wel. Zo ben jij wel… Toch..?
    Daar had ik wel een leuk filmpje van willen zien: pa die uitgeputte moe omhoog duwt in de stromende regen, midden in de rimboe.
    En dan die bril! Mooi! Een kruising tussen Marilyn Monroe en Jacky Onassis. Hun dochter dan…
    Laat Pisa maar zitten, dat is niks. Advies: Rij eens naar San Vincenzo, aan de kust ter hoogte van Elba. En boek eens een nacht (één nacht, meer is niet te betalen) in Hotel I Lecci. Het enige hotel met een eigen strand. Neem daar bij zonsondergang op het strand een champagne, en je bent nog nooit zo blij geweest dat je leeft...