30/05/2016 Parma - Modena 58 km - Reisverslag uit Modena, Italië van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu 30/05/2016 Parma - Modena 58 km - Reisverslag uit Modena, Italië van Eddy Buisman - WaarBenJij.nu

30/05/2016 Parma - Modena 58 km

Door: Eddy

Blijf op de hoogte en volg Eddy

30 Mei 2016 | Italië, Modena

Opnieuw op weg naar een hotelletje. En wel in Modena (spreek uit Mòdena,zoals mij door een Italiaan duidelijk werd gemaakt) De camping daar bleek te liggen tussen een op- en afrit van een snelweg. Het is dan ook voornamelijk bedoeld voor rondtrekkende campers. Modena, stad van een prachtige cathedraal met een niet minder mooie toren ernaast.Over beide is ruim 100 jaar gedaan om ze neer te zetten. Hoeveel doden er bij de bouw te betreuren waren, wordt niet vermeld. Maar mooi. Zo prachtig. Echter dat zagen we allemaal pas laat in de middag, want onze start was niet al te sterk. Het ontbijt verliep uitstekend, maar bij het opstappen constateerde Toos dat de accu niet was opgeladen. Blijkbaar iets te nonchalant aangesloten gisteravond. En dus na 8 km verplicht 2 cappucino’s drinken om de accu wat bij te laden. Gelukkig zitten we nog steeds in de Povlakte. Na 3 kwartier laden zouden we de lunch wel halen, die we om 13.00 u nuttigden in Reggio Emilia. Die naam moet bij alle onderwijsmensen in onze vrienden- en kennissensfeer een lichtje doen ontbranden. Hier in dit plaatsje wordt namelijk aan kinderen van 0 – 6 jaar volgens een specifieke pedagogische filosofie op de scholen gewerkt. En wij herinneren ons het enthousiasme van een paar ABCG medewerkers in de jaren 80 of 90, die Italië op snoepreis hadden bezocht en deze Reggio Emilia filosofie aanbevalen op de Groningse scholen. Maar als zovele filosofieën in die tijd werd maar een enkeling enthousiast en stortte zich op het ( in theorie kindvriendelijke) uitgangspunt, dat alle kinderen van nature nieuwsgierig zijn en graag willen leren. Helaas mochten wij geen reis naar Italië ondernemen, waardoor het principe op onze scholen wat sceptisch bekeken bleef. De lunch in Reggio Emilia werd genuttigd in, door het niet ontdekken van een Trattoria, een platte Mc Donald. Op de foto’s is duidelijk te zien wie de hamburger prefereert boven de de gezonde sla met tonijn. De laatste 15 km naar Modena waren prachtig. Daarvoor teveel snelweg, maar die laatste kms waren echt genieten tussen de tarwe- en gerstvelden met hier en kleurige grote Italiaanse huizen met dito tuinen. De binnenstad met zijn imposante cathedraal en toren bleek prachtig. En op de Grote Markt ( Piazza Grande) ontmoetten wij een gepensioneerde Nederlander, die zijn pensioen inluidde met een fietsreis naar Rome. Hij ging overigens wel naar de camping. Ook volgens onze hoteleigenaar zijn het toch echt uitsluitend Nederlanders die hier bepakt en bezakt langskomen. Morgen stijgen wij gedurende onze tocht naar 1000 meter. Het wordt afzien voor ons en de accu. In twee dagen naar Pistoia over de Appenijnen. We zagen ze al liggen, die krengen…….. Tenslotte sorry voor het ontbreken van Ferrari opmerkingen. We weten dat deze luxe hiervandaan komt. Ook de hoteleigenaar stuurde ons bijna naar het Ferrarimuseum. We hebben echter wat meer met een terras in de zon.

• 30 Mei 2016 - 21:51

Frans Hage:

Het Ferrari museum is een juweel de hele geschiedenis van Enzo Ferrari is daar te zien , bovendien zit Maserati ook in Modena ik ben er twee keer geweest . En daarna zijn we naar het terras gegaan ;-) en het cafe waar Enzo altijd lunchte voor vele autoliefhebber met name de formule 1 liefhebbers een bedevaartsoord , iedereen geniet op zijn eigen manier van Italie .En er is veel te genieten.

• 30 Mei 2016 - 22:05

Hella :

Jaren geleden, toen Nederland weer eens een of andere cup verloor met voetbal, Europa- of wereld cup, zeiden dé Duitsers dat Nederlanders die zomer probleemloos links mochten rijden met hun caravan over de autobahn. :-))
    En nu bepakt en bezakt als Nederlander naar Rome op de fiets :-))

Lekker laten lu.... uh kletsen iedereen. Gewoon niet meer uitleggen waar en waarom je in een hotel of B&B slaapt. En eenmaal thuis hoef je al die kampeerspullen niet schoon te maken ;-)

Succes morgen op de hellingen!

• 30 Mei 2016 - 22:16

Henk:

Pffff, dat is de limit. In Italie naar de Mc .Donalds en in Modena niet naar Het Ferrari museum.

• 30 Mei 2016 - 22:44

Marina:

Hoi Toos en Eddy,

ach ach heerlijk om dagen na elkaar te lezen, wat een heerlijk verloop van jullie reis en de fot's zien er genietend uit. Lekker en zo zijdelings nog wat geschiedenis en uitleg over van alles en nog wat leuk leuk.
    En Eddy, filosofie op school wordt door Stine Jensen weer op de agenda gezet
    lezing hier in Groningen en proef lessen op scholen dus wie weet komt het er alsnog van.
    Filosofie op school en zeker bij Jonge kinderen
    succes en blijf genieten

• 31 Mei 2016 - 15:19

Jan Drenth:

Ja, natuurlijk zijn alleen Nederlanders zo gek om met hun hele hebben en houden op de fiets op reis te gaan. We zijn tenslotte een volk van kruideniers en dominees, nietwaar. Lullig maar waar… Het meest lullige is nog dat we daar nog trots op zijn ook…
    De foto's worden overigens steeds leuker. Niet meer dat grimmige en krampachtige van de eerste dagen, maar vrolijke gezichten en hier en daar zelfs een (opwaaiend) zomerjurkje… Yes!